My Blog List

Wednesday, June 12, 2013

Traditional Catholic Prayers: التهود (هرطقة): البدع و الهرطقات | St-Takla.org

التهود (هرطقة): البدع و الهرطقات | St-Takla.org





لوجو موقع كنيسة الأنبا تكلا هيمانوت - الإبراهيمية - الإسكندرية - جمهورية مصر العربية | الموقع الرسمي لكنيسة القديس تكلاهيمانوت | بطريركية الأقباط الأرثوذكس

تاريخ الكنيسة القبطية الأرثوذكسية

مذكرات في تاريخ الكنيسة المسيحية - القمص ميخائيل جريس ميخائيل


37- البدع والهرطقات الأولى:
1) التهُّود




يهدف أصحاب هذا الاتجاه إلى ربط أنفسهم بالناموس اليهودي القديم، وإدماج المسيحية باليهودية، بحيث يصبح الإنجيل هو الناموس القديم محسنا ومكملا. أنهم يعتبرون المسيح مجرد نبي، وموسي الثاني. وهم ينكرون ويغفلون طبيعته الإلهية ووظائفه ككاهن وملك. كان هؤلاء المسيحيون المتهودون في حقيقتهم يهود، وفي ظاهرهم مسيحيين بالاسم.. وقد مارسوا وأتموا ناموس موسي الأدبي والطقسي، واعتبروه ملزما لهم، وأنه لازم للخلاص. ولم يفهموا المسيحية على أنها ديانة عامة مسكونية جديدة، متحررة من الناموس القديم..
St-Takla.org Image: Star of David Symbol صورة في موقع الأنبا تكلا: نجمة داود
St-Takla.org Image: Star of David Symbol
صورة في موقع الأنبا تكلا: نجمة داود
ومن الناحية المقابلة، قام بعض الأمميين المتنصرين، وحاولوا الانفصال عن الماضي كليه، وقطع أنفسهم عنه، علي عكس المسيحيين المتهودين ومن هنا يمكن تسمية هذا النوع من الهراطقة (الهراطقة المتأممة) والغنوسية واللفظ اليوناني غنوسيس معناه (معرفه)...... والغنوسية هي محاوله فلسفية دينية، رأت أن تطلق على نفسها هذه التسمية، لتعبر عن أنها لا تؤمن الأيمان الأعمى، بل تعتمد على العقل والمعرفة. لقد وضع الغنوسيون العقل فوق الإيمان والفلسفة فوق الدين وجعلوا الفكر الخالص رقيبا على الوحي، يستطيع أن يرفض منه ما لا يقبله العقل. وإن كانت الغنوسية لم تظهر فيالكنيسة تحمل هذا الاسم إلا في القرن الثاني لكن جذورها ومبادئها وتعاليمها وجدت في العصر الرسولي. وهناك إشارات واضحة في رسائل الرسل إليها، وبخاصة رسائلكولوسي وتيموثاوس الاولي وتيطس وبطرس الثانية ويوحنا الأولى ويوحنا الثانيةوسفر الرؤيا في الرسائل الموجهة إلى أساقفة السبع كنائس وتتلخص الغنوسية في أنها محاوله فلسفية لتفسير الشر والخلاص منه مع رفض كتاب العهد القديم.. وهي تمجد العلم أكثر من اللازم، وتقلل من شأن الإيمان. وهكذا حول الإيمان إلى معرفة عقلية لله..... وحاولوا تفسير وجود الشر بالقبول بالاثينية، أي وجود أصلين للكائنات، الروح الأعلى والمادة والخير والشر.... أما خلاص روح الإنسان المحبوسة في المادة (الجسد) فيكون حسب تعليمهم أما بالتزام النسكيات الصارمة والابتعاد عن كل ما هو مادي بقدر الإمكان، وأما الانغماس في كل ما هو شهواني، زاعمين الانتصار على الحس بالانغماس فيه..... (انظر المزيد عن هذا الموضوع هنا في موقع الأنبا تكلا في أقسام المقالات والكتب الأخرى). أما عقيدتهم في المسيح، فهي أنه خيال، منكرين ناسوته (وفكرة إنكار الناسوت ( الجسد) عند الغنوسيين، مصدرها الاعتقاد القديم أن الجسد هو العنصر المادي الذي فسد بالشر. فكيف للمسيح القدوس الذي غلب الشر أن يأتي في جسد؟) والي هذه النقطة بالذات -إنكار ناسوته- أشار يوحنا الرسول في رسالته الأولى. والثانية "كل روح يعترف بيسوع المسيح أنه قد جاء في الجسد فهو من الله. وكل روح لا يعترف بيسوع المسيح أنه قد جاء في الجسد، فليس من الله" (1يو 4: 2، 3).مصدر المقال موقع الأنبا تكلاهيمانوت.
كما وجدت محاولات معاصرة لنشأة الكنيسة المسيحية، لإدماج الديانة اليهودية في الفلسفة الوثنية، وبخاصة فلسفتي فيثاغورس وأفلاطون. وقد قام بهذه المحاولات الفيلسوف اليهودي الإسكندري فيلو في القرن الأول الميلادي وبعض جماعات المتعبدين من الثبرابوت والاسينين وغيرهم، وأخذ هذا الخليط العجيب يظهر في المسيحية بالاسم المسيحي، مكوناً أمة يهودية مختلطة بالوثنية ووثنية متهودة.
ومهما يكن الاختلاف بين الأنواع الثلاثة من الهراطقات، فإنها تكاد تصل في النهاية إلى إنكار واضح للحق الجوهري في الإنجيل، وهو تجسد ابن الله من أجل خلاص العالم. إنها تجعل من المسيح إما مجرد إنسان، وشخصية خيالية فائقة للطبيعة. وهي لا تعترف على أية الحالات بأي اتحاد حقيقي دائم بين اللاهوت والناسوت في شخص المسيح، وهذه هي العلامة التي وضعها يوحنا الرسول لضد المسيح أنها تحاول أن تنقض أساس المسيحية بلا منازع. لأنه إذا لم يكن المسيح هو الله المتأنس والوسيط بين الله والناس، فإن المسيحية تختفي غارقة في الوثنية واليهودية.

St-Takla.org Divider
إرسل هذه الصفحة لصديق
كنيسة الأنبا تكلا هيمانوت - الصفحة الرئيسيةفهرس كتاب مذكرات في التاريخ المسيحى - قسم تاريخ الكنيسة القبطية الارثوذكسية - كنيسة القديس تكلا هيمنوت الاثيوبى - اسكندرية - مصر
__________________________________________________________________________________
© كنيسة الأنبا تكلا هيمانوت الحبشي القس - الإسكندرية - مصر / URL: http://St-Takla.org / اتصل بنا على: 

The Ebionite Gnostics aimed at misusing the ancient Jewish law, by proponents of this tendency, to bind themselves by that ancient Jewish law, and the integration of Christianity with Judaism, so that they supposed the Bible was the old law improved and complementary to the New Law of Grace in Christ. They only consider Jesus a prophetand Moses no more than one prophet of many. They deny and ignore Christ's divine nature and functions as a priest and a king. They were heretical Christians in that they were actually still only Jews, and Christians outwardly in name only. They claimed that they had been formed and completed by the moral and ceremonial law of Moses, and regarded that as binding on them, and necessary for salvation; they did not understand that Christianity as a religion is a new age and world, free of the old law.

On the opposite side, some gentile converts tried to break with the past community, and cut themselves off from them, unlike the Christians who would call this heterodox (heretics Almtamma) and named them as Gnostics by the Greek word falsely applied by themselves meaning Gnosis (knowledge).
The Gnostic religious philosophy is an attempt, that calls itself this designation, to reflect that it does not believe in blind faith, but is supposedly based on reason and knowledge. Gnostics have put the mind over faith and philosophy over religion and they made an exception on the pure revelation, that one can refuse to accept what he does not choose to believe with his own perception. But this Gnostic heresy did not appear in the Church with this name only in the second century, but its roots and its principles and teachings are found in the Apostolic Age. There are clear indications in the letters of the Apostles to them, especially epistles Colossians and Timothy and Titus and II Peter and John and John, the second and the Book of Revelation in the letters addressed to the bishops of the seven churches in which are summarized the lies of Gnosticism: in that they attempt by philosophy to explain evil and salvation from that – and with the rejection of the Old Testament revelation of salvation by faith in the promised Messiah Who is Only Jesus Christ Our Lord and Saviour. It glorifies the symbol too much, and undermines the faith utterly.
Thus, in oppositon to the faith they sought to only know the mentality of God by themselves; and tried to explain the existence of evil in creation, ie, by the presence of two paradigmia (copies) of the objects.One of the Supreme Spirit and the other of the material which they consigned to being good and evil respectively. They suppose that the salvation of the human spirit trapped in the material (the body) is done in their commitment to their knowledge of Gnostic hard rigorous ablutions and to stay away from all that is material to the all extent possible, but at the sasme time in the indulgence in all that is voluptuous, claiming victory over the sense of it by indulging (See more on this subject here in the site of Saint Takla in sections of articles and other books). As to their faith in Christ, it is no faith at all but denying Him, that He is fiction. In this they are deniers of his humanity, His Incarnation and Godhead and the denial of His human nature (the body). That human nature the Gnostics held is the source of evil; by ancient pagan belief, which is that the body is a material element which is irreparably spoiled by evil. How can the Holy Christ be made into part of this system, He who defeated the evil that would come into the body? For His defeat of it on His Holy Cross is our only salvation. And to this very point - the denial of his humanity - the Apostle John replied in his first letter, and the second - "Every spirit that confesses that Jesus Christ is come in the flesh is of God and every spirit that confesseth not that Jesus Christ has come in the flesh, not of God "
Attempts have also been found for the emergence in the contemporary Christian church, for the integration of Judaism into pagan philosophy, especially the philosophies of Pythagoras and Plato. These attempts were made by the Alexandrian Jewish philosopher Philo prior to the first century A.D. and some groups of devotees and others, and this mix appears falsely under the name Christian, but with the Jewish national racist component of the apostate Jews mixed with paganism and idolatry. Whatever the differences between the three types of Heresies, they are almost identical in the end to reach a clear denial of the correct fundamental truth in the Bible, which embodies the Son of God. It makes Christ either a mere human being, and a fictional character in their "theology." It does not recognize in any case any real, lasting union between the supernatural and human natures in the person of Christ, and this is the mark set by the Apostle John as the anti-Christ. They are trying to denounce the Christian basis of undisputed revealed truth Because if he was not Jesus as God made ​​flesh and the only mediator between God and all people, the Christian faith disappears submerged in paganism and Judaism.


St-Takla.org Divider
Send this page to a friend
St. Takla Church - Main IndexIndex of the book notes in Christian History - Department of History of the Church Coptic Orthodox Church - St. Takla Haymanout CopticChurch Ethiopian - Alexandria - Egypt
__________________________________________________________________________________
© Saint Takla Church Pastor Abyssinian - Alexandria - Egypt / URL: Http://St-Takla.org / Contact us at:
http://st-takla.org/Coptic-History/CopticHistory_01-Historical-Notes-on-the-Mother-Church/Christian-Church-History__037-Heresies-Al-Tahawod.html


All copyrighted sources are quoted and used for comment and education in accord with the nonprofit provisions of: Title 17 U.S.C., Section 107. These sites are in accordance with Title 17 U.S.C., Section 107 and are protected under: Fair use.

No comments: